In hoc signo: la croce ed il sogno di Costantino, Forse un origine astronomica? La costellazione del Cigno (e il "segno celeste" di Adriano: Antinoo)

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view post Posted on 24/12/2007, 11:17
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Angelo

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Ciao a tutti! Questa discussione ha origine nel link qui sotto da un intervento di Marco:

CITAZIONE
Intanto, giusto per aggiungere altra carne al fuoco, mi è capitato di trovare questo

http://mysterium.blogosfere.it/2006/01/la-croce-nel-ci.html

La cosa sembra abbastanza seria, hanno fatto pure una conferenza e coinvolto dei docenti universitari veneti.
Mi pare, peraltro, un esperimento che il nostro Janus non dovrebbe avere particolari problemi a ricreare..anzi.
Se poi vi pare il caso, ne potremmo discutere in un topic a parte.

#entry200830960

Eccovi una parte del testo trovato su blogosfere:

La sostanza della nostra richiesta era ed è questa:

Provare a ricostruire il cielo così come si presentava sulla località di Malborghetto - 19mo chilometro sulla Via Flaminia - la notte del 27 ottobre 312 a.C. , e cioè la notte in cui, secondo le fonti antiche, avvenne la celebre Visione (o Sogno) dell'Imperatore Costantino, prima della Battaglia di Ponte Milvio.

Bene, Bruno ha fatto per noi l'esperimento, ed ecco quel che ci ha scritto, lo trovate anche nei commenti di ieri.

"A parte le battute per sdrammatizzare devo tornare a fare il serio e vi riporto le cose che ho potuto scoprire con il programmino famoso.

Faccio una premessa importante: non sono un astronomo! Neanche a livello amatoriale! Ho solo, sempre avuto una certa curiosità verso il "cielo".

Pertanto prendete i dati che vi fornisco come delle semplici curiosità senza nessuna pretesa scientifica o di conferma all'interessante racconto di Fabrizio.

Allora veniamo ai dati! Mi sono posizionato a 42°03'08" log N e 12°29'16" lat E (via di Malborghetto) alle ore 22,00 del 27/10/312 dc e ho cominciato a guardare il cielo. La prima e unica cosa che mi è saltata agli occhi, guardando verso SSO (azm 197°51'- alt + 40°40') e cioè verso il cimitero di prima porta è stata: la Luna! Bella, splendente, quasi piena (85%). Poi nulla che potesse stimolare l'attenzione.

Allora ho cominciato ha chiedere al software se ci fossero astri particolarmente visibili, congiunzioni di pianeti,comete ma nulla mi è stato segnalato. Ho chiesto allora se tra il 305 ed 312 ci fossero state eclissi di sole o di luna. Quì qualche notizia interessante ho cominciato ad averla. Infatti in questo arco di tempo ci sono stati molti di questi fenomeni visibili da questa posizione.

I più interessanti sono risultati questi tre:

-il 24/10/310 dC alle ore 23,41 una eclisii totale di Luna.

-il 02/10/312 dC alle 07,21 una eclissi parziale di luna (penombra).

- il 17/09/312 dC alle 14,33 eclissi totale di Sole.

Notizie interessanti...ma poco suggestive! A questo punto mi è venuto in mente di chiedere al software di tracciarmi le costellazioni e seguendo queste linee gialle disegnate sul cielo scuro ho cominciato a girarmi (partendo dalla luna) verso ovest e arrivato all'altezza di Sacrofano........sono saltato sulla sedia! Troneggiava poco sopra l'orizzonte celeste una inconfondibile CROCE!!!!!

La costellazione del Cigno! (azm 277°51' alt +40°40') Vi riporto alcuni dati su tale costellazione: "Ricca costellazione della via lattea settentrionale, in forma di croce allungata vista come un cigno in volo. Era tra le 48 elencate da Tolomeo (ca 140 dC) ed è a volte chiamata croce del nord.Contiene 11 stelle più luminose della 4° grandezza tra cui Deneb (I grandezza) ed Abireo (stella doppia)". Se devo aggiungere una nota personale ancora più suggestiva, il disegno formato è più simile al corpo di Cristo sulla croce (come conosciuto dall'iconografia classica)che non all'oggetto croce. Ovviamente se la costellazione non fosse stata tracciata dal pc non l'avrei notata ed inoltre era lì grossomodo, nella stessa posizione, anche il 27/10/2005.

Ma tant'è! Quella notte nel cielo a nord di Roma una Croce c'era!


image



Ed ora quoto la prima risposta di Flavius ...

CITAZIONE
Sì, il tema dell'apparizione della croce in quanto costellazione mi pare sia stato oggetto di alcuni studi. Se non sbaglio, esisteva un interessante articolo in inglese (che, tra l'altro, non ho mai letto interamente perchè alquanto lungo) che era stato pubblicato su internet. Se Janus, quando vorrà, aprirà una thread per questo, semmai posso provare a cercare l'articolo e segnalarlo (oppure posso anche segnalarlo qui, naturalmente).

Segnalalo pure, grazie! ;)

Riporto ora la mia prima verifica fatta sull'argomento: a breve vi aggiungerò alcune precisazioni!

CITAZIONE
Intanto, giusto per aggiungere altra carne al fuoco, mi è capitato di trovare questo
http://mysterium.blogosfere.it/2006/01/la-croce-nel-ci.html
La cosa sembra abbastanza seria, hanno fatto pure una conferenza e coinvolto dei docenti universitari veneti.
Mi pare, peraltro, un esperimento che il nostro Janus non dovrebbe avere particolari problemi a ricreare..anzi.
Se poi vi pare il caso, ne potremmo discutere in un topic a parte.

Trovo davvero interessante questo argomento! Ricordo che in qualche modo se ne era già parlato in qualche altro topic (ma vatti a ricordare dove ... :wacko: ).
Sicuramente la notte della battaglia di Ponte Milvio permetteva di vedere la costellazione del Cigno ma ... questo avviene quasi tutte le notti visto che si tratta di una costellazione quasi circumpolare! Detto questo, non credo sia sufficiente questo a avvalorare l'ipotesi di una connessione con l'apparizione del sogno di Costantino ...

Come sapete, per gli antichi non era importante VEDERE una costellazione ma vederla SORGERE O TRAMONTARE all'alba o al tramonto del sole! Lo avevamo visto per le Pleiadi ...

In tal senso, trovo piuttosto interessante che alle ore 6/40 (ora solare) del 27/10/312 d.C. ovvero all'aurora il Cigno stesse per sorgere ...
Intendiamoci: non é ancora sorta la "croce" vera e propria ma sole la parte esterna dell'ala destra del cigno! In ogni caso, trovo molto significativo il fatto che quel giorno il cigno SORGE COL SOLE! Sembra in effetti una metafora: l'inizio di una nuova era! Oltretutto, la frase "In hoc signo vincies", può prestarsi ad una interpretazione del genere: "signo" in latino indicava anche le costellazioni, come tesimoniano gli attuali "segni" zodiacali!

Tra l'altro, in quello stesso momento (al sorgere del sole) stanno tramontando le nostre Pleiadi: che c'entrino qualcosa??? :rolleyes:

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view post Posted on 24/12/2007, 12:58
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Angelo

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Allora ... alcune precisazioni:

- la costellazione del Cigno é (sia pure in minima parte) una costellazione PERENNE, ovvero circumpolare, nel senso che é molto alta nel cielo e una sua piccola parte (appunto l'ala destra di cui parlavo nel post precedente) NON TRAMONTA MAI!

- la Croce vera e propria, cioé il corpo del Cigno(che é anche la parte più visibile e luminosa), non é circumpolare e quindi sorge e tramonta come tutte le costellazioni "normali"!

- detto questo, quella notte del 27 ottobre 312 a.C. ... a tutti gli effetti il Cigno stava sorgendo: era visibile solo la sua parte "perenne" ma ci trovavamo gia a Nord-Nord-Est, dove le costellazioni iniziano ad alzarsi dall'orizzonte!

La levata eliaca (il sorgere a tempo al Sole) del Cigno ... quando si verifica? E' raro o frequente?
Ho fatto un piccolo controllo: LE DATE SONO LE STESSE DEL TRAMONTO ELIACO DELLE PLEIADI!

Detto in altri termini, all'alba verso metà ottobre il Cigno sta tramontando, mentre a metà novembre all'alba il Cigno sta sorgendo ...

Analogo discorso per il tramonto del sole: ad inizio aprile il Cigno tramonta col Sole mentre a fine mese (sempre al tramonto del Sole) il Cigno sta sorgendo!

Se confrontiamo questo schema con quello delle Pleiadi, si notano evidenti sovrapposizioni!

#entry197197206

A proposito delle Pleiadi si sottolinea come esse abbiano levata e tramonto eliaco nello stessi mesi:

- Aprile: ad inizio mese le Pleiadi tramontano al calar del sole mentre a fine mese esse sorgono al sorgere del sole!

- Ottobre: il contrario! ad inizio mese esse sorgono al tramonto del sole mentre a fine mese all'alba esse tramontano!


Viene quindi da pensare ad una stretta relazione tra queste due costellazioni, ma di questo parlerò meglio qui:

#entry201992016

Aggiungo solo che non deve stupire il legame tra queste costellazioni e la Battaglia di Ponte Milvio: nel Calendario Romano (ed. Victrix) che ho comprato di recente ho notato che sul tema del sorgere e tramontare eliaco delle costellazioni vengono riportati i testi di Plinio il Vecchio, Columella e Cesare.
Se non sbaglio ... tutti e tre erano uominio d'arme! probabilmente l'osservazione delle stelle (ed il loro sorgere e tramontare) era l'unico modo per "anticipare l'alba" e quindi capire col giusto anticipo quanto mancava alla battaglia!
 
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view post Posted on 24/12/2007, 16:24
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Angelo

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Un'ulteriore precisazione che ritengo molto importante: la costellazione del Cigno sembrerebbe essere chiamata "Croce" per la prima volta nel 1627 nel "Coelum Stellatum Christianum" dell’astronomo gesuita Julius Schiller.

http://astrocultura.uai.it/mitologia/antic...nicristiane.htm

Interessante il fatto che venga proprio associata alla madre di Costantino, Sant'Elena che appunto avrebbe secondo la leggenda trovato i resti della Vera Croce a Gerusalemme ...

Detto questo, l'associazione Cigno-Croce sembra essere piuttosto tarda, almeno in forma ufficiale! Quanto poteva essere presente nelle tradizioni popolari nei secoli precedenti??

A questa domanda, non saprei rispondere con sicurezza: quel che é certo ... é che in cielo la forma di una croce (grazie alla luminosità delle stelle di questa costellazione) é decisamente individuabile, almeno per i due bracci e la "punta" ... un po' meno luminoso é l'asse più lungo della croce (che termina con la stella Albireo) ma credo che ciò non pregiudichi la leggibilità di questo simbolo :rolleyes:

 
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view post Posted on 24/12/2007, 18:56

Stupor Mundi

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Salve.
L'articolo che citavo è questo:
http://www.twcac.org/onlinehorizon/cross.htm
Purtroppo ho potuto scorrerlo solo velocemente, ma, come altri mi avevano indicato, mi sembra davvero interessante.
Le cose sono comunque piuttosto complesse e le costellazioni da prendere in considerazione sono più di una "Lira", "Delfino", ecc..
CITAZIONE
Aggiungo solo che non deve stupire il legame tra queste costellazioni e la Battaglia di Ponte Milvio: nel Calendario Romano (ed. Victrix) che ho comprato di recente ho notato che sul tema del sorgere e tramontare eliaco delle costellazioni vengono riportati i testi di Plinio il Vecchio, Columella e Cesare.
Se non sbaglio ... tutti e tre erano uominio d'arme! probabilmente l'osservazione delle stelle (ed il loro sorgere e tramontare) era l'unico modo per "anticipare l'alba" e quindi capire col giusto anticipo quanto mancava alla battaglia!

Nell'articolo in questione si parla anche del "De Cursu stellarum", ove si indicava come riconoscere le costellazione per calcolare i tempi dell'Ufficio divino.
Ciao.
 
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view post Posted on 30/12/2007, 17:46
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Angelo

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CITAZIONE
L'articolo che citavo è questo:
www.twcac.org/onlinehorizon/cross.htm
Purtroppo ho potuto scorrerlo solo velocemente, ma, come altri mi avevano indicato, mi sembra davvero interessante. Le cose sono comunque piuttosto complesse e le costellazioni da prendere in considerazione sono più di una "Lira", "Delfino", ecc..

The Bird, The Cross, And The Emperor
Investigations into The Antiquity of The Cross in Cygnus

by
David J. Ross
Copyright 2000 by the author

(NOTE: The full text of this essay, complete with footnotes and illustrations, was published in Culture and Cosmos www.cultureandcosmos.org, v. 4, no.2 (Autumn/Winter 2000). My thanks to the editor, Mr. Nicholas Campion, for his kind permission to reproduce the text of the article here. -dr)
I. Introduction
When was it that someone first gazed up at the Summer Milky Way and recognized the Cross among the stars of Cygnus? After the Big Dipper and the Seven Sisters of the Pleiades, the Northern Cross is surely among the most familiar of asterisms, for Westerners at least. Turn to almost any modern handbook on the constellations and we find under Cygnus that the Swan often goes by this well known alias. Little explanation is required; the Cross being simply a matter of common knowledge. But when did it become so? One such popular guide, by the late veteran interpreter of the stars, Julius Staal, ventures only that it was “early Christians” who recognized the cruciform shape of Cygnus.* It is certainly a reasonable guess; but, which early Christians recognized the Cross where others in their day would have imagined something like a great swan flying along the river of milk flowing from Hera’s breast? Although it seems little more than an odd bit of trivia, attempting to answer the question of the asterism’s antiquity touches on some interesting aspects of our cultural history. I hope to show how light from this admittedly peculiar angle may illuminate ways that astral imagery played upon the early Christian imagination, particularly as related to aspects of the history of Constantine the Great, the first Christian emperor of Rome.
II. The Bird and the Cross...
The easiest part of the asterism to address proves to be the adjective “Northern”. As we might suspect, this was added to “the Cross” sometime after the recognition by early seafarers of the 15th and 16th centuries of a welcome figure among the unfamiliar and as yet largely unpatterned stars of the Southern sky. Crux, the Southern Cross, has been illustrated as a separate constellation at least since 1592, appearing as such on the globes of the English cartographer Mollineux. This Crux Australis, which came to be a convenient tool that early navigators used to find the South celestial pole, begs the question of an older Cross that became Borealis to distinguish it from this new one.*

The Age of Exploration did indeed give rise to a great deal of innovation and experimentation in celestial cartography. New constellations had to be devised to make sense out of the relative chaos explorers encountered on such distant waters. This was also that age of religious fervor stirred by the Reformation and Counter-Reformation in Europe. It should not be surprising then that a brief “biblicizing” movement arose among cartographers of the early 17th century and it ‘s among these that we readily find explicit depictions of the Cross in Cygnus.* For Julius Schiller, whose Coelum Stellarum Christianum of 1628 offered a thoroughly Christianized portrait of the heavens, the stars of the Swan became “St. Helena with The Cross”, referring to the Emperor Constantine’s mother and her legendary discovery of the wood of the “True Cross”. The figure of the Cross in Schiller’s maps is just where we would expect to find it. And, as I have already indicated, the era he invokes by associating it with Helena may prove to be an important clue for our investigation.

Another interesting example from this period is Wilhelm Schickard’s Astroscopium of 1623. This Lutheran pastor turned Hebrew scholar, mathematician, cartographer, printer, engineer and astronomer is best remembered in the annals of computing for the calculating engine he invented for his more famous friend, Johannes Kepler, to aid in the laborious task of computing ephemerides. His Astroscopium featured an innovative conic projection and was among the first modern style star maps to plot the constellations as they naturally appear in the sky. Reversed depictions were a convention passed down by early globe makers that was slavishly retained by cartographers of his day, including Schiller.

Schickard was content to portray the otherwise pagan but familiar classical constellations. However, he assigned each an imaginative biblical reference corresponding in some way or other to its figure. Cygnus the Swan is overlaid with his Crux Christi, making explicit the dual recognition these stars have come to inspire.*

The works of both of these biblicizers were influenced by the great Johannes Bayer’s Uranometria of 1603. In the notes accompanying his map of the constellation Cygnus he comments how the recognition of a Cross there had long been known among the common folk.* Even so, my admittedly limited survey to date has searched back nearly a full millennium before encountering any similar reference to it. Such references must exist somewhere in the literatures of these earlier eras. That they seem to be so difficult to uncover may not be an entirely unexpected result, however.

The Renaissance was marked by an obvious appreciation for the classical traditions of Greece and Rome. In astronomy this grew out of the recovery of those traditions that took place during the later part of the Middle Ages as a result of European contact with the Arabic world.* From the “House of Wisdom” founded by Caliph al-Ma’mun in the 9th century came translations of Greek philosophy and science that would eventually revive the intellectual life of the West. For the purposes of astronomy, not to mention astrology, the most influential texts of all proved to be Ptolemy’s Syntaxis, better known by its Arabic title, the Almagest. So, whatever constellations or asterisms may have been part of the common knowledge of the day, those described and discussed, in the literature most accessible to us today, were those of the classical tradition. However, as we press further back in time we do encounter clues to distinctly Christian ways of envisioning the heaven of stars above.

Searching through the pages of R. H. Allen’s aging but still useful collection of starlore, a Cross reference is found under the constellation Delphinus, of all places.* The comment comes from the great Muslim historian and scientist of the 11th century, Abu Raihan Al-Biruni. In his book The Chronology of Ancient Nations the section on the calendar of the Syrians contains a listing for Ayyar (May) 7th and a Feast of the Apparition of the Cross in Heaven. Although Al-Biruni opens his comments with a discussion of the Cross vision of Constantine the Great, and then summarizes the legend of Helena’s discovery of the relic of the True Cross, the vision commemorated on that day among Orthodox Christians is that of St. Cyril of Jerusalem, an event dated some several decades after the time of Constantine.* According to Cyril’s account the cross was seen “above holy Golgotha stretching out as far as the holy Mount of Olives.” Al-Biruni states, “Other Christians, who are not learned people, speak of the cross in the constellation of the Dolphin, which the Arabs call Ka`ud (riding camel)... They say that at that time this cross in the Dolphin appeared opposite that place where Messiah had been crucified.”* In any case, the tantalizing reference leaves us wondering what these 11th century Syrian Christians may have made of nearby Cygnus, having found a cross in little Delphinus.

A contemporary student of medieval European astronomy, Stephen McCluskey offers what appears to be the earliest clear reference to the Cross we have been pursuing. In the pages of his Astronomies and Cultures in Early Medieval Europe he gives a summary of his earlier work in the journal ISIS regarding the late 6th century monastic writings of Gregory of Tours.* Gregory inherited rules for ordering monastery life which included the admonition found in John Cassian’s De institutis coenobiorum, written sometime after 420 AD, which urged that the night offices of prayer should be kept by carefully observing the stars rather than being left up to the sleepy whim of whomever had been assigned the task of waking his brothers.* Just how the stars were to be used in keeping time wasn’t described there, but Gregory’s work De cursu stellarum (On The Course of The Stars), written shortly after his consecration as bishop in 573, gives thorough instructions for how this should be done; by careful observations of the rise and progress through the sky of select stars and constellations. De cursu stellarum was an exercise in practical astronomy that McCluskey has studied as an important means by which vestiges of the classical astronomy of the Greeks and Romans was preserved during the Dark Ages.

Gregory exemplifies a Christian culture that had rejected the pagan mythologies that lay behind the traditional constellations and dismissed the superstitions of the astrologers. His constellations are mostly Christianized depictions. A handful of surviving manuscripts of De cursu feature illustrations intended to help the monks learn to recognize the patterns discussed in the text. It is here that we find the earliest clear reference to “The Greater Cross” among the stars of Cygnus flanked by an “Alfa” or “Lesser Cross” in Delphinus and an “Omega” in Lyra.* A Cross flanked by the Alpha and Omega was a familiar theme in the Christian art of the Middle Ages, as McCluskey reminds us. Such familiarity would well serve the kind of instruction undertaken in Gregory’s manual. Thus, the enigmatic reference of Al-Biruni concerning a cross in Delphinus finds a kind of corroboration among Gregory’s constellations. Certain Christians as early as the 6th century did indeed see a cross there and also recognized a “greater” one nearby.




Fig 1 Crux Majoris

Figure 1

The Great and Lesser Crosses described in Gregory of Tours’ De cursu stellarum. Time: 11 pm local time on 10/27/592 from central France. (All charts were prepared using Voyager II, Carina Software, 1992-1993.)

The impulse to redraw the heavens as witnessed with the biblicizers of the 17th century is frequently described as originating with the writings of Bede the Venerable in the 9th century,* but the example of Gregory’s manual is an obviously older antecedent. In fact, an essay by Jean Danielou, “The Twelve Apostles and the Zodiac,”* reveals how Jews, Christians and Gnostics all had been busy claiming and transforming celestial imagery for a very long time indeed, at least since the second century in the case of Christians. Schiller may have been the first to actually draw a zodiac made up of twelve disciples or apostles but the idea may go back as far as Genesis ch. 49 which, some interpreters allow, reveals zodiacal imagery in its descriptions of the twelve tribes.*

Hugo Rahner’s Greek Myth and Christian Mystery outlines the many ways early Christians sought to transform and appropriate cosmic symbols such as the Sun and moon in support of the Gospel.* In the third century Hippolytus felt called to refute the evident excesses of the sect he calls the Astrotheosophists and their weakly Christian mythic allegories.* Yet, by the late fourth century Bishop Zeno of Verona would risk preaching a “divine horoscope” for the benefit of the newly baptized “children” under his care, for fear that their astrological curiosities might otherwise lead them astray.* However, the closest we come to something like the recognition we have been seeking, prior to the 6th century, seems to be reflections on Plato’s discussion in the Timaeus of the world-soul made manifest by the intersection of the two great circles of the astronomers, the “heavenly chi” formed where the ecliptic and celestial equator invisibly meet. Rahner states that these otherwise invisible lines “become for the Christian eye a heavenly cross,” and that through Justin and Irenaus’ seminal doctrine of recapitulation a long meditation on the cosmic symbolism of the cross entered Christian tradition. By the fourth century the converted astrologer Firmicus Maternus declares, “The sign of a wooden cross holds the machine of the firmament together, strengthens the foundations of the earth, and leads those that cling to it towards life.”*




Fig 2 Heavenly Chi

Figure 2

The invisible ‘Heavenly Chi’, traced by the intersection of the celestial equator and the ecliptic, expressed for some early Christian writers part of the cosmic symbolism of the Cross. Precession had carried ‘the first point of Aries’, the Sun’s location at the vernal equinox, well into Pisces by the time of Constantine. Time: the ‘Chi’ would be near the meridian for observers at Rome around 9:30 pm local time on 10/27/312.

Still, not until the 6th century do we encounter the earliest clear reference to the recognition. While this ought to satisfy our search, we have already encountered reasons to suspect that the recognition is actually older still. Gregory’s work surely represents elements of a received tradition. Cassian’s rule about using the stars to keep the hours for prayer reflects the practice of the monasteries of Lower Egypt which he had visited late in the 4th century. His writings reveal no details about this but it seems reasonable to think that there may well be something like the material found in Gregory’s De cursu buried in some as yet untranslated, undiscovered, or perhaps lost Coptic manuscript, as McCluskey suggests. It seems easier to imagine, for example, that an earlier tradition diffused westward to Gregory and eastward to Al-Biruni’s Syrians than that Gregory’s Latin manual could exercise an influence so far east into Byzantium.*
III. ... And The Emperor
Even though it necessarily enters into rather speculative territory, I’d like to suggest that we can press our quest back to at least the early part of the 4th century. A clue lies, I think, in the history of Cross visions that we’ve already encountered above. Concerning one of those visions, that reported by Cyril, we have seen that at some point in Christian lore the vision came to be associated with stars and a constellation. Before Cyril, Constantine the Great is said to have been won over to the Christian faith when granted a vision of “the trophy of a cross of light in the heavens”. The setting was prior to his final battle for the throne against his rival, Maxentius, in the year 312 AD; the famed battle at the Milvian Bridge outside Rome. According to the Church historian Eusebius this vision first took place in broad daylight, the cross appearing “above the Sun,”* leading historians to wonder about interpreting the event in terms of one or another of the well known perihelial phenomena caused by the play of sunlight on ice crystals in the upper atmosphere. The interpretation finds favorable mention in the works of such well known Constantine scholars A.M.H. Jones, T.D. Barnes, Robin Lane Fox, and Michael Grant.*

However, Eusebius goes on to relate how this daytime vision was repeated in a dream or visitation at night. Likewise, the writer known as the Christian Cicero, Lactantius, tells of Constantine’s dream on the night before the battle, an account written just six years after the event.. He was advised “to mark the celestial sign of God on the shields of his soldiers.”* Does the night time setting for these dreams offer anything toward interpreting the vision? Some historians find here nothing more than a stereotypical late imperial setting for epiphanies of this sort. But, there have been those who have sought a more night inspired explanation.

F. Heiland, on the staff of the Zeiss planetarium at Jena back in the late 40’s and 50’s, wrote a piece for that institution’s journal entitled “Die astronomische Deutung der Vision Kaiser Konstantins” (The Astronomical Interpretation of the Vision of The Emperor Constantine).* In it he observes that the Fall of the year 312 AD was indeed attended by a noteworthy spectacle: the syzygy or close alignment of three bright planets in the evening sky above the southwest horizon. Mars, Saturn and Jupiter were positioned along a line within about 20 degrees of each other on the border of Capricornus and Sagittarius. Such an event would surely have drawn the attention of the astrologers and diviners attached to all Roman armies who would have worried at what may well have been taken as an ill omen. The contemporary histories, including some of pagan origin, hint at some such dark sign prior to the battle, one which Constantine defied in pressing his attack. Heiland’s solution was to suggest that Constantine overcame the psychological impact on his army of the pagan astrological omen by appropriating it to fashion a Christian token of victory.




Fig 3 Tau-Rho staurogram, Chi-Rho monogram, Iota-Chi monogram

Figure 3

Left to right: The 'staurogram' combining the Greek letters Tau and Rho, the Chi-Rho monogram formed by the first two letters in "Christ", and the Iota-Chi monogram composed of the initials for "Jesus Christ."

Both Lactantius and Eusebius describe that token as something more than a simple Latin cross; as a “staurogram” in the case of the former or the Chi-Rho “monogram” in that of the latter. Following Lactantius’ description, Heiland pictured a new and obviously temporary asterism formed by combining the alignment of planets with surrounding stars. Prof. Michael DiMaio has more recently offered a modified version of Heiland’s proposal, noting that Venus also eventually joined the alignment on the ecliptic in October of 312. The cross member is thus lengthened and the upright with the “Rho” becomes a rather enormous loop reaching all the way to bright Vega.* (See note #13 at: www.roman-emperors.org/conniei.htm)

Fig 4 Heiland

Figure 4

The alignment asterism of Heiland (heavier lines) and DiMaio, made by combining the alignment of planets with stars borrowed from several classical constellations. Venus, in DiMaio’s arrangement, would have been very near to setting at the end of twilight on his proposed date of October 27th in 312 AD An eleven-day-old moon would be shining in the SE on the at date. Time: 6:30 pm at Rome.

Personally, I judge that these proposals somewhat tax the imagination. Can a precedent be cited for combining planets and stars to form such an ephemeral asterism? Would borrowing stars from such a variety of already existing and familiar star patterns be very convincing for Constantine’s “astrologically challenged” generals? Although I think DiMaio is correct to include Venus in the alignment, since the presence of the queen of heaven always adds drama to any evening sky, I note how very low to the horizon it is as twilight begins. By the time it had grown dark enough for stars in Ophiuchus to be discernible Venus would have all but set. And then there’s the presence of an 11 day old moon to deal with on the 27th. So, although I don’t find the “alignment asterism” very convincing I do think pointing out the alignment itself adds to our understanding of the atmosphere of portent found in the histories, something largely neglected by modern scholarship.

Could the Cross in Cygnus offer a simpler interpretation? Without entertaining any illusions about being able to prove such a thing, let me briefly offer a way of crafting such an interpretation that seems to me to be at least as interesting and as plausible as the “alignment asterism”.

Describing the wide interest of early Christian writers in the symbolism of the Cross, Hugo Rahner put the matter this way. “The cross is everywhere- it is in the shape of the human form when we stretch out our hands in prayer, it is in the flight of birds, in the instruments of husbandry, it is in the form of the ship’s mast when it is crossed by a spar.”* Examples abound from the works of Justin Martyr, Tertullian, Minutius Felix and Methodius. The latter, writing in the early 3rd century, offers this observation, “For every creature, so to speak, has, for the sake of liberty, been marked with this sign; for birds which fly aloft, form the figure of the cross by the expansion of their wings...”* Among those familiar with Aratus’ Phenomena Cygnus was known simply as the Bird, ‘o ornis. Given that Christian imagination had recognized the figure of the cross so widely and early on, if it really had failed to fin one in Cygnus before the 6th century we should wonder why not!

Augury, divination based on bird signs, was regularly practiced on behalf of the Roman military, the idea being that winged creatures could convey messages from the lofty realm of the gods to mortals keen to read them on the earth below. The army carried the necessary complement of chickens wherever they marched. Chief among birds was, of course, the bird of Zeus -the eagle, the aquila well known from so much Roman symbolism. By imperial times the aquila had long since become the principle standard carried by the legions and the worship of these standards was a regular part of army life. Setting up a shrine to the aquila in the Temple was among the sacrileges inflicted upon the Jews of Jerusalem by the Roman army as the city fell in 70 AD, according to the historian Josephus.*

The cross used by Constantine on the shields of his soldiers, the new standard under which they marched, called the “labarum” by Eusebius, in effect replaced the eagle of Imperial Rome. So notes the nineteenth century historian Philip Schaff.* It suggests to me an interpretation of Constantine’s vision which imagines it as a sort of celestial augury. R. H. Allen’s Star Names offers this note under the section on Aquila, “Thompson thinks that the fable, in Greek ornithology, of the eagle attacking the swan, but defeated by it, is symbolical of “Aquila, which rises in the East, immediately after Cygnus, but, setting in the West, goes down a little while before that more northern constellation.””* Lord D’Arcy Thompson, the English naturalist, collected all manner of classical information for his book, A Glossary of Greek Birds, often with an eye toward aspects related to “the picture-book of the sky”, as he called it.* In my celestial augury the Eagle v. Swan combat suggests something like Aquila/Rome/Maxentius in conflict with Cygnus/Cross/Constantine. Perhaps this Cygnoid Cross, backed by the story of the emperor’s celestial epiphany, was employed to offer an effective promise of victory over against the astrologers’ unnerving portent.




Fig 5 Staurogram Cross

Figure 5

The ‘celestial augury’ suggested by the way the Imperial Aquila is said to have been replaced by the heavenly sign of God on the shields of Constantine’s army and by the myth of an Eagle/Swan combat. Although little commends it as more than an imaginative speculation, the legend of Constantine’s Vision may have contributed to the eventual recognition of a cross in the stars of Cygnus. Time: 10:30 local time on 10/27/312 from Rome.

What of the staurogram figure? To make Lactantius’ cross “with the top of its head bent round,”* add a loop to the traditional cross starting at Deneb, passing through omicron Cygni 1 and 2 and closing at gamma Cygni. No, these are not terribly bright stars and yes, there are competing stars sprinkled nearby. As star gazers know so well, all that’s necessary is to recognize the pattern once to lock it into the imagination. At least it has the advantage of simplicity. For those who may have access to any of today’s computerized planetarium programs, just advance the time in half hour steps to watch the conflict unfold until Cygnus rests unassailed and the victorious Cross stands upright on the northwest horizon after around 10:30 pm in the late October skies of 312 AD.

The sources that survive from 4th century Rome, lamented by historians as a poorly documented era in any case, simply don’t allow for very much resembling the possibility of definitive proof for any of the various interpretations proposed for Constantine’s vision. It has been interpreted as an outright miracle of faith, a political and religious fiction, a purely psychological experience, something to do with solar halos, something to do with stars, or combinations thereof. Each has had proponents over the years. Although my fond speculation about this “celestial augury” remains improbable, more certain by far is the fact that Constantine’s legend seems to have contributed, or else attracted, elements of astral imagery. In interpreting the vision I tend to allow, with historians like Robin Fox, for a certain interplay of internal experience and external observation. Elusive as it is, imagination is key. As Fox puts it, “A man only sees in the sky what he is predisposed to notice or recall...”* What might Constantine have been predisposed to notice or recall? We cannot know fully, but perhaps there are clues.

Christian advisors had at some point gained access to the emperor’s thoughts or else his conversion, whatever we make of it, would be completely unintelligible. Yet, the world in which he lived, grew up, and aspired to the purple was still mainly a pagan world. Serving under the Tetrarchy at the close of the 3rd century makes it hard to imagine that the cults had not contributed something to his imagination, whether negative or positive. Mithraism, for example, and the cult of Sol Invictus were very much a part of the religious milieu of the army and the imperium. Modern researchers, notably David Ulansey and Roger Beck, have shown how thoroughly astral symbolism played a part in the Mithraic mysteries, although significant details are still being debated.* E. C. Krupp’s recent book, Skywatchers, Shamans and Kings: The Astronomy and Archaeology of Power, rehearses the cosmic imagery behind Rome’s empire; from Julius Ceasar’s apotheosis upon the appearance a comet, to Augustus’ use of Capricorn, his birth sign, on his coins and banners, to the erection of the Solarium Augustii.*

That Constantine may have had similar interests in employing celestial imagery is suggested several ways. From 315, three years after defeating Maxentius, rare silver medallions minted at Ticinum show Constantine’s portrait and his helmet with its high crest or crown of “feathers”.* Although I am not aware of any specific study of the iconography of these decorations, to my eye their round shape and rayed appearance give the impression of nothing so much as stars. Set among them is one fashioned in the figure of the “Chi-Rho” of the labarum, one of its earliest known representations.* Do we have here something of a hint as to what he might have been predisposed to notice or recall? Or, was it mere rhetoric that inspired the emperor to lend these words, toward the end of his life, to the inscription on the monument to St. Peter in Rome, “Because of your leadership the glorious universe has reached to the furthest stars...”?* Finally, and perhaps most tellingly, what of the way Constantine’s memory is celebrated in the Eastern Church? Orthodox Christian monasteries celebrate the feast day of Saints Constantine and Helena, May 21st, with hymns that include the following lines for Matins, “Having stretched forth thy senses toward heaven and acquired the beauty of the stars, thou wast taught by them the mysteries of the Lord of all; and the weapon of the Cross shone forth in their midst...”*

The connection of astral imagery with Constantine’s vision of the Cross is so clear in the hymn that we are left wondering what its source might be, since it seems to owe nothing to the histories usually relied upon for information about the emperor’s life and reign. The Slavonic text for the Orthodox Menaion goes back only as far as the 17th century, but it is obviously based on more ancient Byzantine tradition. There is a considerable body of hagiographic literature inspired by Constantine and, especially, the legend of Helena’s discovery of the Cross.* So far my search for such astral imagery there has been in vain. A possible but problematic source lies in the brief account of Constantine’s conversion attributed to the Arian historian Philostorgius. His lost 5th century Ecclesiastical History, judged by historians to be rather unreliable as an account of the origin and spread of Arianism, comes to us as a 9th century epitome by Photius. It tells how “the sign of the cross was seen in the East, vast in extent and lit up with glorious light, and surrounded on each side by stars like a rainbow, symbolizing the form of letters.”* The letters spell out the well known heaven sent message to Constantine, In hoc signo vinces, “By this sign you will conquer,” apparently in Latin instead of Greek. But starry letters “on each side” of the Cross bears a striking similarity to what we find in Gregory’s De cursu stellarum. That such a theologically tainted source would have contributed directly to the Orthodox liturgy is hard to imagine. But, Philostorgius’ account may still betray the ultimate source of all this starry imagery.

With the few lines quoted above regarding Constantine’s vision in mind, here is the account of Ignatius of Antioch concerning another celestial portent of interest to Christians. “How then were these mysteries revealed to the ages? A star shone in the sky, brighter than all other stars; its light was indescribable and its strangeness provoked wonder, and all the rest of the stars with the Sun and moon made a choir around that star which outshone them all...”* The celestial sign Ignatius describes here is, of course, the Star of Bethlehem recorded in the Gospel of Matthew. Philostorgius’ sign of the cross shining with a wonderful light and surrounded by a rainbow of stars, a choir that silently spells out its message not so much of praise but of assurance, bears a certain resemblance to Ignatius’ commentary on the familiar nativity scene. Both may in fact have in mind the dreams of Joseph in Genesis ch. 37. Does the detail that the cross shines “in the East” suggest that Philostorgius had in mind the tradition of the Christmas Star? If the similarities between these passages are not simply coincidental, I would argue that they fit well with the recent interpretation offered by Richard Trexler regarding the role of the Magi and the star in Christian art from the Constantinian era.*

Proposals tracing the evolution of the Chi-Rho of the labarum from a pagan star have been largely dismissed by historians. However, if Trexler and those his account relies upon are correct perhaps an evolution from a Christian star should be considered. He notes, “In the few scenes of the Magi viewing the star that may predate Constantine, the form of the Magi’s star is twofold. Far the most common is a six-pointed star; in rare cases one encounters the superimposed Greek letters iota and chi (See Figure 3), the first letters in the Greek word for “Jesus” and “Christ.” After 312, however, both the star and the “iota-chi” encounter competition from a superimposition of the letters chi and rho, the first two Greek letters of the word “Christ.”” * An example that entails both monogram and staurogram as apparent stand-ins for the Bethlehem star can be found on the 5th century tomb of Flavius Julius Catervius in Tolentino, Italy.*

Mediated by this symbolic play of letters (recall both Gregory of Tours and Philostorgius) Star and Cross, or at least Star and Labarum, came to be associated in Christian art and imagination. Both had been celestial signs. The first brings the Magi, since the time of Tertullian increasingly imagined as kings, to worship the Christ child. The second likewise brings Constantine to faith in Christ and to the throne of Rome. Unless some explicit source in Constantinian hagiography remains to be identified, perhaps we need search no further for the origin of the astral language of the feast day hymns than the role the Magi and their star played in early and later Christian imagination as presented in Trexler’s account. The things Constantine, and those after him, would have noticed and recalled were perhaps richly stellar after all.
IV. Conclusion
Beginning with an odd bit of astronomical trivia- How old is the recognition of a Cross in Cygnus? - I have tried to show how addressing it actually involves some interesting aspects of Western history and Christian tradition. Approaching it in terms of the earliest explicit literary reference takes us back to the late 6th century and Gregory’s manual on time keeping. There we discover how by that time astronomical observation had acquired an important function as a regular part of monastic practice and was given a distinctly Christian flavor. The monasteries contributed the names Crux Major for the Swan and Crux Minor for the Dolphin, names that entered into usage in various European languages as the Cross, Great Cross, Midnight Cross and Little Cross.* By the beginning of the modern era, as Bayer testifies, such recognitions had become the common knowledge of ordinary people.

If we approach the question more generally in terms of origins we are forced to wonder about still earlier monastic traditions, now lost to the mists of time, and the ways Christian imagination was directed toward the heavens by the stories of the Savior’s Star and the Emperor’s Vision. Constantine’s celestial sign, whether by day or night, fired the imaginations of others who were soon, not surprisingly, granted epiphanies of their own. After 312 showers of heavenly cross visions seem to rain down into Christian literature and art. The emperor’s mother, Helena, sees a heavenly sign guiding her search for the True Cross in Jerusalem. Constantine’s sons have cross visions, and, of course, Cyril of Jerusalem.* The celestial sign that brought the Emperor to Christ reminded Christians of the one that first guided the Magi to the stable in Bethlehem. Cross and Star came to be seen in each other’s glorious light. Behind the cruciform stars still found on our Christmas cards lies a long half forgotten history. Thus, regarding the question of the asterism’s origins perhaps the most certainty that can be gleaned is that if the recognition of a Cross in the stars of Cygnus had not already taken place by or in the early part of the 4th century it soon became all but inevitable for one to be found there after Constantine.

* Footnotes and illustrations have been withheld. Please consult the article as printed in Culture and Cosmos, v. 4, no.2. Online see www.cultureandcosmos.com or write to C&C , PO Box 1071, Bristol BS99 1HE, UK.

Acknowledgements
The author would like to acknowledge the kind assistance of Prof.
Timothy Hegedus (Waterloo Lutheran Seminary), art historian Dr. Hanna
Witte-Orr, and Dr. R.H. van Gent. Footnotes in the original article
indicate their specific contributions.

Ilustrations presented in original article:

The Cross of St. Helena after Schiller
Schickard’s Crux Christi
Crux Major from De Cursu Stellarum
The Ticinum medallion
Constantine’s Vision from the 15th century Church of the Holy Cross of Agiasmati
Right and Left end panels from the tomb of Catervius
Galla Placida’s celestial cross
St. Apollinare de Classe’s starry cross

In effetti é molto interessante anche se (soprattutto vista la mia scarsa conoscenza dell'inglese) un po' complesso ...

Ecco un po' di riflessioni sull'articolo:

After the Big Dipper and the Seven Sisters of the Pleiades, the Northern Cross is surely among the most familiar of asterisms, for Westerners at least.
Verissimo ... il cigno é una delle costellazioni più riconoscibili e grandi. Aggiungerei a quelle elencate dall'autore il poderoso Orione ...

A handful of surviving manuscripts of De cursu feature illustrations intended to help the monks learn to recognize the patterns discussed in the text. It is here that we find the earliest clear reference to “The Greater Cross” among the stars of Cygnus flanked by an “Alfa” or “Lesser Cross” in Delphinus and an “Omega” in Lyra.* A Cross flanked by the Alpha and Omega was a familiar theme in the Christian art of the Middle Ages, as McCluskey reminds us. Such familiarity would well serve the kind of instruction undertaken in Gregory’s manual. Thus, the enigmatic reference of Al-Biruni concerning a cross in Delphinus finds a kind of corroboration among Gregory’s constellations. Certain Christians as early as the 6th century did indeed see a cross there and also recognized a “greater” one nearby.
Informazioni molto interessanti: il Cigno era visto come una croce già pochi secoli dopo Costantino! Questo rende meno vane le ipotesi su un'origine "astronomica" del suo Sogno ...

Erano "viste" quindi due croci: il Cigno e la Crux Minoris ... delfino! Forse era una rappresentazione del Golgota? :unsure:

crossfig1



Nell'articolo vengono poi citate varie "configurazioni astronomiche" che, la notte della battaglia di Ponte Milvio, possono aver stimolato la fantasia di sacerdoti, aruspici ecc.

1- Un gigantesco staurogramma costruito da un allineamento di pianeti (incollato con stelle di varie costellazioni). Concordo con l'autore: mi pare un'evidente forzatura!

crossfig4



crossfig3



The cross used by Constantine on the shields of his soldiers, the new standard under which they marched, called the “labarum” by Eusebius, in effect replaced the eagle of Imperial Rome. So notes the nineteenth century historian Philip Schaff.* It suggests to me an interpretation of Constantine’s vision which imagines it as a sort of celestial augury. R. H. Allen’s Star Names offers this note under the section on Aquila, “Thompson thinks that the fable, in Greek ornithology, of the eagle attacking the swan, but defeated by it, is symbolical of “Aquila, which rises in the East, immediately after Cygnus, but, setting in the West, goes down a little while before that more northern constellation.””* Lord D’Arcy Thompson, the English naturalist, collected all manner of classical information for his book, A Glossary of Greek Birds, often with an eye toward aspects related to “the picture-book of the sky”, as he called it.* In my celestial augury the Eagle v. Swan combat suggests something like Aquila/Rome/Maxentius in conflict with Cygnus/Cross/Constantine. Perhaps this Cygnoid Cross, backed by the story of the emperor’s celestial epiphany, was employed to offer an effective promise of victory over against the astrologers’ unnerving portent.

2- Qui viene riportata una teoria più interessante: la Croce-Cigno (alle 10/30 serali) che "vola alta nel cielo" mentre proprio sotto l'Aquila Imperiale crolla e tramonta. Se non fosse che questo avviene spessissimo nel cielo notturno, direi che questa metafora potrebbe sicuramente essere letta come il segno del passaggio dall'Aquila alla Croce cristiana!

Nell'immagine qui sotto la Croce del Cigno é trasformata in uno staurogramma inglobando alcune stelle adiacente, meno luminose ..

crossfig5



I miei dubbi sono legati al fatto che questo spettacolo é abbastanza frequente in cielo (perché stupirsene proprio quella sera??) e soprattutto non é in un momento "particolare" della notte!
Abbiamo visto altrove che per gli antichi erano "significativi" soprattutto il sorgere e tramontare eliaco delle costellazioni (cioé ciò che sorge e tramonta all'aurora ed al crepuscolo). Qui siamo alle 10/30 serali ... cosa poteva esserci di "degno di nota"? Forse la "direzione" in cui si poteva osservare il fenomeno (ammettendo che i soldati in quella direzione vedessero per esempio il campo nemico oppure, per esempio, le luci di Roma!)

Più avanti si ipotizza anche l'apparizione di una cometa come quella del Natale cristiano (Halley) ma ... non ci ho capito molto! :wacko:

With the few lines quoted above regarding Constantine’s vision in mind, here is the account of Ignatius of Antioch concerning another celestial portent of interest to Christians. “How then were these mysteries revealed to the ages? A star shone in the sky, brighter than all other stars; its light was indescribable and its strangeness provoked wonder, and all the rest of the stars with the Sun and moon made a choir around that star which outshone them all...”* The celestial sign Ignatius describes here is, of course, the Star of Bethlehem recorded in the Gospel of Matthew. Philostorgius’ sign of the cross shining with a wonderful light and surrounded by a rainbow of stars, a choir that silently spells out its message not so much of praise but of assurance, bears a certain resemblance to Ignatius’ commentary on the familiar nativity scene. Both may in fact have in mind the dreams of Joseph in Genesis ch. 37. Does the detail that the cross shines “in the East” suggest that Philostorgius had in mind the tradition of the Christmas Star? If the similarities between these passages are not simply coincidental, I would argue that they fit well with the recent interpretation offered by Richard Trexler regarding the role of the Magi and the star in Christian art from the Constantinian era.*

Devo dire che mi incuriosisce il fatto che tra tutte le ipotesi qui segnalate ... non ci sia quella da me ipotizzata (Cigno in levata eliaca all'Alba). C'é da dire che agli occhi di un lettore potrebbe risultare altrettanto poco convincente! :P
Di mio, ho potuto verificare il fenumeno (non all'alba, ma nel profondo della notte) e devo dire che oggi con l'inquinamento luminoso attuale NON SI VEDE IL CIGNO SORGERE! Bisogna aspettare un bel po' .. finché non é più alto sull'orizzonte. E' anche vero che questo sicuramente non era un problema per gli antichi! :rolleyes:

Edited by Janus (Ale) - 26/7/2011, 17:01
 
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view post Posted on 30/12/2007, 21:09

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Erano "viste" quindi due croci: il Cigno e la Crux Minoris ... delfino! Forse era una rappresentazione del Golgota?

Da quel che ho capito, si tratterebbe della croce inserita tra alfa ed omega
http://images.inmagine.com/img/dynamicgrap...8/va0080015.jpg
CITAZIONE
- Qui viene riportata una teoria più interessante: la Croce-Cigno (alle 10/30 serali) che "vola alta nel cielo" mentre proprio sotto l'Aquila Imperiale crolla e tramonta. Se non fosse che questo avviene spessissimo nel cielo notturno, direi che questa metafora potrebbe sicuramente essere letta come il segno del passaggio dall'Aquila alla Croce cristiana!

Se devo dir la verità, l'idea della croce che sorge e dell'aquila (legata a Giove) che tramonta potrebbe essere qualcosa che, magari, come accennavi tu, poteva derivare dall'interpretazione di un aruspice, ma faccio fatica a pensare che un condottiero, prima di una battaglia, si metta a fare interpretazioni complesse di questo tipo.
CITAZIONE
I miei dubbi sono legati al fatto che questo spettacolo é abbastanza frequente in cielo (perché stupirsene proprio quella sera??) e soprattutto non é in un momento "particolare" della notte!
Abbiamo visto altrove che per gli antichi erano "significativi" soprattutto il sorgere e tramontare eliaco delle costellazioni (cioé ciò che sorge e tramonta all'aurora ed al crepuscolo). Qui siamo alle 10/30 serali ... cosa poteva esserci di "degno di nota"?

Mi sembra anche questa, in effetti, un'eccezione piuttosto logica. Vero è che gli antichi avevano assai più consuetudine di noi con l'osservazione del cielo, tuttavia penso anch'io che, per una spiegazione completa sarebbe comunque necessario spiegare il perché proprio quella sera Costantino sarebbe stato impressionato proprio da quella costellazione.
CITAZIONE
Più avanti si ipotizza anche l'apparizione di una cometa come quella del Natale cristiano (Halley) ma ... non ci ho capito molto!

Mi pare si metta in relazione la croce di Cristo con la stella cometa di Natale.
Anch'io, francamente, rimango un po' perplesso davanti ad analogie come queste che, almeno a mio personale giudizio, finiscono per assemblare cose simili, ma - sempre a mio giudizio - non necessariamente connesse tra loro.
Tuttavia, diciamo così, forse servono ad indicare il quadro "culturale" nel quale la visione di Costantino potrebbe essere inserita
Ciao.
 
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view post Posted on 31/12/2007, 17:25
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Angelo

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Da quel che ho capito, si tratterebbe della croce inserita tra alfa ed omega

Anche! Le interpretazioni sono due: Piccola Croce (Delfino) e Grande Croce (Cigno) e poi quella da te citata: Grande Croce (Cigno) + Alfa (Delfino) + Omega (Lira)

Ne approfitto per mostrarvi un'immagine di queste tre costellazioni viste con un nuovo software che ho scaricato (si chiama Stellarium, tiene 35 MB ma ... é BELLISSIMO!!)

image



Oltre alla visione astronomica, Stellarium ci mette a disposizione anche una versione "mitologica" con i disegni delle costellazioni antiche sovrapposti al cielo stellato!
Oltre a questo, é possibile visualizzare anche il cielo "visto" con le costellazioni delle altre civiltà (Egizi, Pellerossa, Polinesiani, Cinesi e Coreani): MERITA DAVVERO!! ;)

image



CITAZIONE
ma faccio fatica a pensare che un condottiero, prima di una battaglia, si metta a fare interpretazioni complesse di questo tipo.

Già ... anche secondo me, aveva altro a cui pensare! Più facile che facesse caso (tanto per incensare un po' la mia teoria! :P :D ) alla levata eliaca delle costellazioni ... visto che determinava con un certo anticipo la "sveglia" e la battaglia!
 
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view post Posted on 31/12/2007, 20:03

Stupor Mundi

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Ne approfitto per mostrarvi un'immagine di queste tre costellazioni viste con un nuovo software che ho scaricato (si chiama Stellarium, tiene 35 MB ma ... é BELLISSIMO!!)

Bello, eh?
Io però ho trovato qualche difficoltà a spostarmi indietro nel tempo con i vari tasti che occorre premere, nel senso che non riesco mai a fermare al momento giusto lo scorrere degli anni.
Per il resto, effettivamente, è piuttosto spettacolare.
CITAZIONE
Più facile che facesse caso (tanto per incensare un po' la mia teoria! ) alla levata eliaca delle costellazioni ... visto che determinava con un certo anticipo la "sveglia" e la battaglia!

Già, questo è senz'altro possibile. Per altro, se non sbaglio, la visione apparve in un sogno o qualcosa di simile.
Ciao.
 
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MarcoSupersonic
view post Posted on 2/1/2008, 16:25




Buon anno a tutti! :)
Penso che a questo punto dovremmo informarci bene sulla battaglia di ponte Milvio e sulle testimonianze della celeberrima visione.
Chi ce l'ha tramandata? Cosa diceva esattamente? Quali erano le condizioni (anche metereologiche) della battaglia? Ed inoltre, quali erano le abitudini dei condottieri, e di Costantino in particolare? Usavano cercare auspici in cielo? Sapendo che Costantino era un adoratore del Sole, in effetti poteva essere gli interessassero le costellazioni in levata eliaca..ma per trasformare la supposizione in ipotesi dovremmo suffragarla di qualcosa. L'immagine che avete allegato è, intanto, affascinante e fortemente evocativa.
 
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MarcoSupersonic
view post Posted on 2/1/2008, 17:41




Allora, mi pare che il fatto sia riportato sia dall'apologeta Lattanzio, che da Eusebio di Cesarea. Le versioni che ne danno i due scrittori sono profondamente differenti: ovviamente io non sono uno storico di professione quindi non saprei cosa dirne ma in teoria Eusebio, proponendoci una cronaca, dovrebbe essere più attendibile: tra l'altro, conobbe personalmente Costantino, ed avrebbe potuto avere dei racconti di prima mano. D'altro canto, non viene solitamente considerato come una fonte totalmente credibile, ed anche Lattanzio conobbe Costantino, anzi fu anche precettore di uno dei suoi figli. Comunque il primo a raccontare la storia è Lattanzio, quindi direi sarebbe il caso di prendere in considerazione la sua opera se non altro perchè quella di Eusebio racconta l'evento come accaduto in pieno giorno, quindi ai nostri fini, è inservibile.

Questo è il passo che ci interessa in latino:

Commonitus est in quiete Constantinus, ut caeleste signum dei notaret in scutis atque ita proelium committeret. Facit ut iussus est et transversa X littera, summo capite circumflexo, Christum in scutis notat. Quo signo armatus exercitus capit ferrum.

Questa la traduzione (non so quanto fedele) in inglese.

Constantine was directed in a dream to cause the heavenly sign to be delineated on the shields of his soldiers, and so to proceed to battle. He did as he had been commanded, and he marked on their shields the letter Χ, with a perpendicular line drawn through it and turned round thus at the top, being the cipher of Christ . Having this sign (ΧР ), his troops stood to arms.

http://www.thelatinlibrary.com/lactantius/demort.shtml
http://www.newadvent.org/fathers/0705.htm
 
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MarcoSupersonic
view post Posted on 2/1/2008, 20:27




Ecco la traduzione in italiano, sia Lattanzio che Eusebio.

Lattanzio (Sulla morte dei Persecutori, 44, 3-5).
Costantino fu esortato in sogno a far contrassegnare gli scudi dei suoi soldati con i segni celesti di Dio e a iniziare quindi la battaglia. Egli fece così e, girando e piegando su se stessa la punta superiore della lettera greca (X), scrisse in forma abbreviata CRISTO sugli scudi.

Eusebio di Cesarea (Vita di Costantino, I - 25-30)
Nell'ora in cui il sole è a metà del suo cammino, quando il sole comincia appena a declinare, disse (Costantino, ndr) di aver visto con i propri occhi in pieno cielo e al di sopra del sole, il segno luminoso di una croce, unita alla quale c'era una iscrizione: "Con questa vinci". A causa di questa visione un grande sbigottimento si impadronì di lui e di tutto l'esercito, che lo seguiva nel viaggio, e che fu spettatore del miracolo. Raccontava che molta era la sua incertezza sulla natura di questa apparizione. Mentre rifletteva e pensava sull'accaduto, sopraggiunse veloce la notte. Allora gli si mostrò in sogno Cristo, figlio di Dio, con il segno che era apparso in cielo e gli ingiunse di costruire una immagine simile a quella del segno osservato in cielo e di servirsene come difesa nelle battaglie contro i nemici. Non appena spuntò l'alba, si levò e raccontò agli amici tutto l'arcano.
 
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MarcoSupersonic
view post Posted on 3/1/2008, 13:30




Beh, ragazzi, qualcuno è andato già avanti nelle scoperte. Del resto, la cosa era partita dall'aver per caso incrociato un blog (peraltro molto interessante) ricercando notizie su Costantino e la croce, poi come spesso accade su internet, è difficile legare i vari contributi in maniera organica.
Guardate comunque che bella corrispondenza hanno trovato!

http://www.internetica.it/Bruno/Costantino.ppt

Vorrei sottolineare da parte mia la grandezza di Piero Della Francesca e l'altissima profondità speculativa dei suoi quadri, primo fra tutti l'enigmatica "Flagellazione" di Urbino, sul quale, al pari della Primavera di Botticelli, sono stati scritti interi libri riguardo alle possibili letture allegorica. Ma anche la stupenda "Sacra Conversazione" della Pinacoteca di Brera a Milano...grande Piero :rolleyes: ! Peccato per Flavius, perchè l'affresco del tempio Malatestiano di Rimini è davvero messo male in quanto a conservazione..
Tornando all'argomento del post, sottolineo un'altra interessante osservazione dei blogger di mysterium riguardo al quasi sconosciuto Arco di Malborghetto (inglobato poi in costruzioni successive); un arco trionfale costruito, e qui sta l'interesse, non nel luogo della battaglia di Ponte Milvio ma a 12km, nel (presunto) luogo di accampamento delle truppe costantiniane. Insomma siamo sempre nel campo delle ipotesi, ma SE l'arco di Malborghetto è, come pare, di epoca costantiniana, e SE quello era, come pare, il luogo del castrum, e SE Piero Della Francesca, come pare, ha riportato nel suo affresco un cigno e l'indicazione di un cielo astronomico, beh il fatto che la visione possa essere legata alla costellazione del Cigno può avere qualche base su cui poggiare.
(se 3 indizi fanno 1 prova come diceva un famoso investigatore :perv: ). Comunque, come dice giustamente l'autore, per molto meno Dan Brown ha fatto un libro..
Saluti.
 
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view post Posted on 3/1/2008, 16:34

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Salve.
Trovo estremamente interessanti le notizie inserite da Marco sulla visione di Costantino ed anche, in particolare, sul dipinto di Piero della Francesca.
A questo punto, mi pare che il piatto sia davvero ricco di spunti sia per questa discussione, sia per eventuali altre (per esempio: la "Flagellazione"; mi piacerebbe, magari in futuro confrontare qualche parere).
In ogni caso, sembrerebbe davvero che l'ipotesi astronomica sia stata presa in considerazione sin da tempi piuttosto antichi.
Io, per quanto mi riguarda, mi sono limitato a mettere in rete le seguenti pagine, estratte dal catalogo di una recente mostra su Costantino.
https://digilander.libero.it/valdamer/Costantino01.JPG
https://digilander.libero.it/valdamer/Costantino02.JPG
https://digilander.libero.it/valdamer/Costantino03.JPG
https://digilander.libero.it/valdamer/Costantino04.JPG
https://digilander.libero.it/valdamer/Costantino05.JPG
https://digilander.libero.it/valdamer/Costantino06.JPG
Pregherei gli interessati di scaricarle prima possibile, di modo che, magari, possa poi eliminarle dal sito e, semmai, inserire anche il resto dell'articolo.
In ogni caso, anche qui mi pare si parli di "visione astrale".
Mi pare anche che, nelle pagine che ancora non ho inserito si accenni alla forma vera e propria della croce costantiniana.
CITAZIONE
Tornando all'argomento del post, sottolineo un'altra interessante osservazione dei blogger di mysterium riguardo al quasi sconosciuto Arco di Malborghetto (inglobato poi in costruzioni successive); un arco trionfale costruito, e qui sta l'interesse, non nel luogo della battaglia di Ponte Milvio ma a 12km, nel (presunto) luogo di accampamento delle truppe costantiniane. Insomma siamo sempre nel campo delle ipotesi, ma SE l'arco di Malborghetto è, come pare, di epoca costantiniana, e SE quello era, come pare, il luogo del castrum, e SE Piero Della Francesca, come pare, ha riportato nel suo affresco un cigno e l'indicazione di un cielo astronomico, beh il fatto che la visione possa essere legata alla costellazione del Cigno può avere qualche base su cui poggiare.

Trovo anche questo assai interessante.
Tra l'altro, credo che l'arco di Malborghetto
http://www.instoria.it/home/Malborghetto02.JPG
fosse a quattro fornici e forse si potrebbe anche discutere di questo, anche se per altri aspetti del simbolismo.
Mi sembra comunque che l'ipotesi astrale, in linea di massima, sia presa in concreta considerazione da parte degli storici.
CITAZIONE
Peccato per Flavius, perchè l'affresco del tempio Malatestiano di Rimini è davvero messo male in quanto a conservazione..

Eh sì, l'affresco del Tempio maltestiano è davvero ridotto maluccio, anche se, anche quello, secondo chi se ne è occupato, sarebbe ricco di simbolismi.
Ciao.
 
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view post Posted on 3/1/2008, 19:55
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Angelo

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Pregherei gli interessati di scaricarle prima possibile, di modo che, magari, possa poi eliminarle dal sito e, semmai, inserire anche il resto dell'articolo.

Sono riuscito a scaricare solo la prima foto, e forse neppure tutta!
Ad ogni modo, l'argomento si sta facendo ogni giorno più sfizioso! Ho un sacco di cose da dire e ... zero tempo purtroppo!

Nel fine settimana mi riporterò in pari!
 
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MarcoSupersonic
view post Posted on 4/1/2008, 13:03




CITAZIONE
Eh sì, l'affresco del Tempio maltestiano è davvero ridotto maluccio, anche se, anche quello, secondo chi se ne è occupato, sarebbe ricco di simbolismi.

Confermo, come del resto moltissime opere di Piero Della Francesca, tra le quali l'enigmatica Flagellazione (le 2 macro-opinioni che vanno per la maggiore, come sicuramente saprai, sono quelle che vorrebbero l'una un collegamento alle vicende della famiglia Montefeltro, l'altra alla situazione storico-politica delle Chiesa romano ed orientale, impegnate in quegli anni in tentativi di riconciliazione contro il comune nemico ottomano. Le due interpretazioni possono anche "legarsi" l'una con l'altra, e per quello che so di Piero, nonostante i pareri di alcuni autorevoli storici, mi sembrerebbe davvero difficile che qualcosa prodotto ad Urbino fosse lontano da faccende pertinenti al ducato, comunque quando vuoi possiamo parlarne) ma anche la Sacra Conversazione, ricchissima di simbolismi veri e propri (il celeberrimo uovo di struzzo, la collana di corallo ecc.). Direi che l'arte di Piero è un simbolismo essa stessa, basandosi sulla geometrizzazione delle figure "intrise di luce" quale specchio di perfezione ideale, com'era per varie interpretazioni filosofiche in voga al tempo. Su di essa poi l'influenza dei fiamminghi e il matematismo urbinate (Pietro era uomo di grande cultura e fu anche trattatista) diedero vita non solo a quel che vediamo nei suoi dipinti, ma anche a quell'humus capace di far fiorire personaggi fondamentali per la nostra storia artistica e culturale come Donato Bramante e Raffaello Sanzio.
 
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145 replies since 24/12/2007, 11:11   5020 views
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